Forum Gildia Fantastów
Wadowicki klub miłośników fantasy i science-fiction
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy  GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Aspekty - tworzenie postaci

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Gildia Fantastów Strona Główna -> RPG / Legend Of The Five Rings - Forum Edition 2009
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
muin
Mechowiec



Dołączył: 16 Lip 2007
Posty: 212
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/10
Skąd: Portmarnock

PostWysłany: Pią 21:57, 09 Paź 2009    Temat postu: Aspekty - tworzenie postaci

Zakładam, że przeczytałeś temat Aspekty i choć trochę orientujesz się jak powinny one działać. Nie trzeba czytać wszystkiego na raz. Każda część jest w miarę zamknięta. Nie ma sensu czytać następnej części, jeśli nie opanowałeś części wcześniejszej.

1. Tworzenie postaci jest bardzo prostym procesem. Po jego zakończeniu postać będzie posiadać odpowiednią ilość aspektów i umiejętności.

Najprostszy model zakłada że postać ma 4 aspekty i 8 umiejętności.
To minimum zapewnia początkującej postaci w miarę bezbolesny start.

Tylko i wyłącznie dla ułatwienia, aby usystematyzować swoją postać, proces wyboru można podzielić na 4 fazy.

Faza 1 - dzieciństwo
Wybierasz aspekt dotyczący twoich pierwszych kroków w Rokuganie. To okres odkrywania świata. Dwie umiejętności.

Faza 2 - trening
Wybierasz aspekt dotyczący bezpośrednio twojej postaci, to okres odkrywania samego siebie. Dwie umiejętności.

Faza 3 - pierwsze kroki (ranga 1)
Wybierasz aspekt dotyczący twojej szkoły. To okres odkrywania swojego klanu. Dwie umiejętności.

Faza 4 - przygotowanie do przygody (ranga 2)
Wybierasz aspekt który w jakiś sposób zwiąże postać z sytuacją w grze. To okres okrywania obecnej sytuacji. Dwie umiejętności.


Każda faza da postaci 1 aspekt i 2 umiejętności.

1 aspekt możesz wydać na wykupienie nowego aspektu, albo na podniesienie wartości aspektu który już posiadasz.

Nie ma listy aspektów, wybierasz je zgodnie z własną wizją postaci.

2 umiejętności wybierasz z listy dostępnych umiejętności. Każdą możesz wybrać tylko raz.

Umiejętności wybiera się z listy.

Podsumowanie - w najprostszym modelu postać posiada 4 aspekty i 8 umiejętności. Aspekty układa gracz. Umiejętności wybierane są z listy.

2. Specyfika l5k.
Według mnie, prosty model jest fajny, ale brakuje w nim specyfiki l5k. Dlatego dodałem dwa dodatkowe elementy:
a) aspekt dotyczący roli twojej postaci w Niebiańskim Porządku,
b) opcjonalny aspekt dotyczący poziomu honoru postaci.

Aspekt rokugański jest dodatkowym, darmowym aspektem, z którym zaczynasz tworzenie postaci. Oznacza to, że postać będzie miała 5 aspektów i 8 umiejętności.

Darmowy aspekt to domyślnie "samuraj"
Możesz śmiało zmodyfikować go, ale musi zachować pierwotne znaczenie. W końcu gramy w grę o samurajach!
Czyli aspekt "Samuraj klanu Smoka", "Zakochany samuraj", "W służbie klanu", "Szmaragdowy namiestnik na tropie" czy "Potomek Mirumoto", są dopuszczalne, dają bowiem obraz postaci z wywodzącej się z kasty samurajów. Natomiast "Ulubieniec dworu", "Pogromca Żurawi", "Zaklęta w sokoła" czy "Posiadacz nieprzebranych skarbów" nijak nie mają się do pierwotnego znaczenia aspektu - "samuraj".

Aspekt wynikający z honoru to kolejny dodatek, podkreślający moim zdaniem wagę tego słowa w l5r. Jest zupełnie opcjonalny, tzn. większość samurajów (większość ma honor na poziomie 2, patrz temat O tworzeniu postaci) nie posiada dodatkowego aspektu i całkiem im z tym dobrze. Za to te postacie które zaczynają z niskim lub wysokim poziomem są "nagradzane" dodatkowym aspektem - bo ich postać ma coś do powiedzenia o honorze, temacie przewodnim gry.

Postacie z honorem 1 dostają aspekt związany i ich niedoskonałością.
Postać z honorem 3 i więcej też dostają aspekt, tym razem podkreślający ich niezwykły chart ducha.
Cytat:

(...) Jeśli honor 1, to dostajesz dodatkowy aspekt dotyczący twojego honoru na poziomie 1(np. "Nikt mu nie zaufa", "Słabego ducha", czy "Obowiązek przed honor"). Jeśli wybierasz honor 3 to także dostajesz dodatkowy aspekt, tym razem podkreślający twoją niezwykłość ("Zawsze sprawiedliwy", "W życiu liczą się tylko powinności", "Jestem gotowy umrzeć za mojego dajmio"). Jeśli honor wynosi 4 lub 5 to aspekt związany z honorem ma wartości 2 lub 3 (odpowiednio).


Tym samym postać na początku kampanii może wyglądać tak:

Jeśli poziom honoru 1 to 6 aspektów (1 rokugańska, 4 z faz i 1 wynikająca z niskiego poziomu).

Jeśli poziom honoru 2 to 5 aspektów (1 statusowy/rokugański/darmowy, 4 z faz).

Jeśli poziom honoru 3 to 6 aspetków (1 statusowy, 4 z faz, 1 z wysokiego honoru)

Jeśli poziom honoru 4 to 7 aspektów (1 statusowy, 4 z faz, 2 z wysokiego honoru - zazwyczaj jako jeden aspekt z wartością 2)

Jeśli poziom honoru 5 to 8 aspektów (1 statusowy, 4 z faz, 3 z honoru - zazwyczaj jako jeden aspekt z wartością 3, ale tu już raczej nie ma przymusu).



Dla przypomnienia -
aspekt to cecha charakteryzująca.

Aspekt ma wartość, która oznacza jak bardzo ważny jest dla postaci. Wartość oznacza ile razy dany aspekt można użyć bez konieczności odświeżania go.

Aspekt daje dużą władzę nad przedstawianiem świata.

Zaznaczając aspekt, sprawiasz, że postać zdaje test (niezależnie od stopnia trudności tego testu). Oznacza to że aspekt gwarantuje powodzenie testu.

Przy grze na forum, oznacza to po prostu, że zaznaczając aspekt możesz śmiało od razu opisać powodzenie akcji! Postać "zdała" test, formułujesz więc swoje opisy tak, aby postać coś zyskała. Nie ma więcej pytań "czy udaje mi się go przekonać?". Zaznacz aspekt i udało się!

Jest jednak ograniczenie dotyczące używania aspektów. Aspekty są potężne, ale nie wszechobecne. Czasem może brakować postaci odpowiedniego aspektu, czasem ten potrzebny jest już zaznaczony. Używanie aspektów wymaga obrania taktyki.


umiejętność to zdolność postaci do radzenia sobie z codziennością. Umiejętności przydają się by określić jak bardzo postać jest kompetentna w normalnych sytuacjach, albo jaką ilość informacji posiada.

Umiejętności nie zapewniają udanych testów, za to działają cały czas, bez ograniczeń. Opisując używanie umiejętności nie osiągniesz niesamowitego sukcesu.

Posiadanie umiejętności to nic specjalnego. Za to problemem jest NIE POSIADANIE umiejętności. Ktoś bez skradania nie ukryje się za dobrze. Ktoś bez czytania nie poczyta itd.

Specjalizacja to już tylko dodatkowy smaczek. Wybór specjalizacji tak naprawdę powie innym graczom jak twoja postać jest.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Gildia Fantastów Strona Główna -> RPG / Legend Of The Five Rings - Forum Edition 2009 Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Regulamin